Annonse
Sparebanken Sør

Fotball og skader

Publisert: 06.03.2017, sist endret: 06.03.2017 15:53:05
Skrevet av: R B (rune@valero.no) | Foto: (arkiv)

Vi har tatt en prat med Jørgen Rostrup. Han er fysioterapeut og medisinsk leder IK Start.


Er fotball farlig - man hører jo så mye om skader ?
Nei. Fotball og all annen form for fysisk aktivitet er sunt. Men alt kan overdrives, som på arbeidsplassen og i samfunnet for øvrig. Det virktige i denne sammenhengen er at man lytter til sin egen kropp og tar hensyn til de signalene som måtte komme.

Hva bør man tenke på som ung fotballspiller for å unngå skader ?
Gode rutiner med tanke på oppvarming, nedjogging, riktig skobruk, tørt tøy og noe å drikke/spise etter trening. Dette er enkelt og noe alle på egenhånd kan sørge for at blir ivaretatt. Det kan dessuten være lurt å ha en enkel kompresjonsbandasje liggende i treningsbagen, slik at man kan begrense omfanget av mindre "smeller" man nokså ofte får i løpet av et treningsår.

Hvilke "vondter" bør trenere være ekstra oppmerksomme på hos unge spillere ?
Alle problemer som oppstår plutselig (gjelder både muskulatur og ledd) bør man være oppmerksom på. Etter et slikt akutt problem (f.eks. ei lårhøne, overtråkk, strekkskade), bør man som trener forsikre seg om at spilleren i alle fall kan løpe uten smerter før vedkommende opptar fotballtreningen igjen.
Belastningsskader som kommer snikende over tid, (f.eks. på utsiden og undersiden av kneet, på innsiden av leggen, i achillessenen og under foten), tar som regel lengre tid for å bli kvitt for yngre spillere. Dette er belastningsrelaterte problemer, hvor vekst, dårlig oppbygde og ensidige økter, feil skobruk og det at enkelte spiller på flere lag (innebærer kamper flere ganger i uka over tid) er sterkt medvirkende faktorer. Veldig grovt sagt, kan man estimere at det tar dobbelt så lang tid å bli kvitt problemet som det tok fra de første symptomene kom til man gjorde noe med det. 

Progresjonen i rehabiliteringen etter alvorlige og middels alvorlige skader bør alltid være: sykkel, jogg (fra 30-60 min), lange intervaller rett fram, korte intervaller med retningsforandringer, full spurt, fotballoppvarming, full trening, kamp.

Mange spillere jogger rolig ned etter kamp - hvorfor gjør de det ?
Å jogge ned er en veldig viktig del av restitusjonsprosessen. Det vil redusere stivhet/stølhet i musklene og forebygge skader. Man sørger med andre ord for at kroppen blir best mulig rustet før neste økt eller kamp.

Hva er det som skjer med kroppen når man kjenner seg stiv og støl etter en tøff treningsøkt ?
Muskelstølhet er en normal respons på trening. Det er en del av tilpasningsprosessen hvor muskulaturen restituerer seg - etter å ha blitt brutt ned og på vei til å bygge seg opp igjen. Hvor hardt, hvor lenge og hva slags trening som er gjennomført, avgjør hvor støl man blir. Det vanligste er imidlertid å bli støl etter et lengre treningsopphold eller etter nye og uvante bevegelser. Stølheten avtar eller forsvinner hvis man trener regelmessig.

Hva er sammenhengen mellom hvile og kroppens evne til å tåle hard trening ?
Etter hard trening brytes kroppen ned. Ved å hvile, eller aller helst trene lett, i kombinasjon med rett og tilstrekkelig væske og næringstilførsel, optimaliseres restitusjonsprosessene, slik at kroppen igjen er klar for nye hardøkter eller kamper. Hvis man er godt trent, bruker man kortere tid på restitusjonsprosessen.

Hvilke råd vil du gi til trenerne for å unngå skader gjennom sesongen ?
Et par enkle grep i treningshverdagen, kan gjøre stor forskjell på hvilke spillere du har til disposisjon. Sørg for at alle økter starter med en god oppvarming og avsluttes med et par minutter rolig jogg. Pass dessuten på at spillerne har riktige sko, dvs. runde knotter ved trening på tørt kunstgress. Det kan dessuten være en god investering å ta en titt på www.f-marc.com/11plus/ .


Annonse
Annonse

PREMIUM PARTNERE